5 redenen waarom je altijd honger hebt

We kennen allemaal het gevoel – het is maar een uur geleden sinds je laatste maaltijd en je hebt weer honger. Waarom is dit zo? Beïnvloed door zowel biologische als psychologische factoren, is honger een gecompliceerd gevoel. Hier zijn vijf van de meest voorkomende redenen waarom je na het eten nog steeds honger zou kunnen hebben en wat je kunt doen om je langer vol te voelen.

1. Je eet het verkeerde type eten
Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, zoals suikerhoudend voedsel en dranken, witte pasta, wit brood en rijst worden snel verteerd, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Je lichaam produceert insuline om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden, maar zodra het teveel zakt, veroorzaakt het honger. Eiwit en gezonde vetten helpen je langer vol te blijven en reguleren bloedsuiker, waardoor de honger de hele dag vermindert. Kies vis, gevogelte, eieren, bonen, peulvruchten, noten en magere zuivelproducten.

2. Je slaapt niet genoeg
Velen van ons realiseren zich niet dat een gebrek aan slaap een direct effect kan hebben op hoe hongerig we ons voelen, en hoeveel we eten als resultaat. Onderzoek heeft aangetoond dat slaapgebrek het niveau van het ‘hongerhormoon’, ghreline, kan verhogen en het niveau van ‘het volle gevoel hormoon’, leptine, kan verlagen, dus zorg ervoor dat je elke avond genoeg slaapt om je eetlust onder controle te houden.

3. Je bent uitgedroogd
In plaats van honger te hebben, zou je gewoon dorstig kunnen zijn. Er wordt geschat dat mensen ten onrechte reageren op dorst door te eten in plaats van meer te drinken. De reden? Het deel van de hersenen dat bekendstaat als de hypothalamus reguleert zowel honger als dorst en vermengt soms de signalen. Dus, wat water drinken kan een gemakkelijke oplossing zijn om hongergevoelens te stoppen. Door water te drinken tussen de maaltijden, voelen we ons over het algemeen ook voller.

4. Lage bloedsuikerspiegel
Honger voelen als je gegeten hebt, kan een symptoom zijn van hypoglykemie: een abnormaal laag suikergehalte (glucose) in het bloed. In de meeste gevallen komt hypoglykemie voor bij mensen met diabetes, meestal als ze te veel insuline hebben genomen, een maaltijd hebben gemist of overmatig hebben getraind. Het kan voorkomen, hoewel zeer zelden, bij mensen die geen diabetes hebben. Gevoelens van misselijkheid en zwakte die 2-10 minuten duren vóór ze verdwijnen, kunnen symptomen van hypoglykemie zijn.

5. Emotioneel eten
Je hebt eigenlijk helemaal geen honger, maar je voelt dat je wilt eten omdat het helpt symptomen van stress en angst te verminderen, of omdat je je verveelt of eenzaam voelt. Als je trek hebt in eten en je weet dat je niet echt honger hebt, wacht dan 20 minuten. Je zult misschien verbaasd zijn hoe een simpele afleiding je kan stoppen om een ​​snack te halen, samen met alle calorieën en schuld die daarmee gepaard kunnen gaan.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten