5 stappen om verandering in je leven te maken

Voor velen van ons kan het veranderen van een slechte gewoonte een van de meest frustrerende ervaringen zijn. Dit wordt nog verergerd door de talloze beloftes die we elke dag zien en horen van snelle en eenvoudige oplossingen voor van alles, van afvallen tot het vinden van je droombaan. Het is geen verrassing dat velen van ons hun doelen opgeven. Als je echt verandering in je leven wilt maken, dan hebben we hier 5 (relatief gemakkelijke!) stappen.

1. Wat wil je veranderen?
Wees duidelijk over de gewoonte/gedrag dat je wilt veranderen, of de nieuwe die je wilt bereiken. Schrijf het op – het bouwt betrokkenheid op en houdt je verantwoordelijk. Denk tijdens het schrijven na over waarom je dit wilt doen. Hoe is het huidige gedrag schadelijk voor jou of je relaties? Welke behoefte vervult het in je leven?

2. Hoe zal verandering eruit zien?
Stel je nu voor hoe het leven zou zijn als je eenmaal bent veranderd. Wat ga je doen en hoe zal je je voelen? Hoe zou je omgaan met anderen, en hoe zou dat invloed hebben op de manier waarop anderen zich om je heen voelden? Stap echt in de toekomst terwijl je dit doet, want hoe meer gepassioneerd je wordt over de verandering die je wilt zien, hoe meer je je dromen toestaat je vooruit te helpen.

3. Wat ga je precies doen als …?
Helaas worden dromen fantasieën zonder een actieplan. Een van de belangrijkste redenen waarom we niet ver komen met onze dromen, is omdat we de obstakels die in de weg staan niet opruimen. Als we dat doen, blijven we in beweging. Krijg duidelijkheid over de uitdagingen waar je voor staat, zodat je met je als/dan-plannen kunt komen.

4. Hoe ga je positieve gewoonten creëren?
Je doelen doorbreken in gedrag dat je op een consistente manier herhaalt, zal uiteindelijk weinig tot geen energie kosten. Onderzoek naar wilskracht heeft aangetoond dat de meest succesvolle mensen degenen zijn die positieve gewoonten tot stand brengen (en zich ontdoen van negatieve), zodat ze hun mentale energie gebruiken om niet met zichzelf te discussiëren, maar om belangrijke beslissingen te nemen en belangrijke veranderingen te maken.

5. Hoe voel je je competenter?
Er kunnen positieve momenten verloren gaan, niet alleen omdat we vastzitten om vast te houden aan het negatieve, maar ook omdat het tempo van het leven van vandaag ons niet altijd toestaat om te stoppen en ervan te genieten. Het is juist in het genieten van deze momenten dat we een tijdelijk moment nemen en deze in ons langetermijngeheugen integreren. Dus neem de volgende keer dat je je positieve gedrag oefent even de tijd om de goede gevoelens tot je te laten doordringen, en een andere om jezelf eraan te herinneren dat je dit kunt waarmaken.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten