5 voedingsmiddelen die een hoog cholesterolgehalte afweren

Het is gemakkelijk om je weg te eten naar een alarmerend hoog cholesterolniveau. En het omgekeerde is ook waar – het veranderen van wat je eet kan je cholesterol verlagen en de samenstelling van vetten die door je bloed stromen, verbeteren. Verse groenten en fruit, volle granen en “goede vetten” maken allemaal deel uit van een gezond dieet. Maar sommige voedingsmiddelen zijn vooral goed in het helpen verlagen van slecht cholesterol (LDL). Hier zijn 5 van die voedingsmiddelen:

Haver. Een gemakkelijke manier om cholesterol te verlagen, is om havermout of op haver gebaseerde ontbijtgranen te kiezen voor het ontbijt. Het geeft je 1 tot 2 gram oplosbare vezels. Voeg een banaan of aardbeien toe voor nog een halve gram.

Bonen. Bonen zijn vooral rijk aan oplosbare vezels. Het duurt ook even voordat het lichaam ze verteert, wat betekent dat je na een maaltijd langer vol zit. Dat is een reden waarom bonen nuttig voedsel zijn voor mensen die proberen af ​​te vallen. Met zoveel keuzes – van bruine- en kidneybonen tot linzen en en nog veel meer – en zo veel manieren om ze voor te bereiden, zijn bonen een zeer veelzijdig voedsel.

Noten. Vele studies hebben aangetoond dat het eten van amandelen, walnoten, pinda’s en andere noten goed is voor het hart. Het eten van 2 ons noten per dag kan het slechte cholesterol enigszins verlagen. Noten hebben extra voedingsstoffen die het hart op andere manieren beschermen.

Voedingsmiddelen verrijkt met sterolen en stanolen. Sterolen en stanolen geëxtraheerd uit plantengom verhogen het vermogen van het lichaam om cholesterol uit voedsel te absorberen. Merken voegen ze toe aan een breed scala aan voedingsmiddelen. Ze zijn ook beschikbaar als supplementen. 2 gram plantaardige sterolen of stanolen per dag, kan het slechte cholesterol met ongeveer 10% verlagen.

Vette vis. Tweemaal of driemaal vis eten, kan het slechte cholesterol op twee manieren verlagen: door vlees te vervangen dat LDL-versterkende verzadigde vetten heeft en door LDL-verlagende omega-3-vetten aan te bieden. Omega-3’s verminderen triglyceriden in de bloedbaan en beschermen ook het hart door het ontstaan ​​van abnormale hartritmes te helpen voorkomen.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten