6 eenvoudige technieken om de controle te krijgen over je stress

Stress is een ongelukkig aspect van ons dagelijks leven. Voor onze voorouders was stress een overlevingsvaardigheid voor de vele levensbedreigende situaties die dagelijks ontstonden. Maar in de moderne tijd van vandaag is de constante stress waarmee we te maken hebben van ons werk en thuisleven een gezondheidsbelang geworden. Indien onbehandeld, kan stress leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, waaronder hartaandoeningen, obesitas, depressie en de ziekte van Alzheimer. Hier zijn een paar eenvoudige technieken om de controle te krijgen over je stress.

1. Erken je gevoelens van stress
De eerste stap bij het vinden van opluchting is om te erkennen dat je gevoelens van stress of verdriet hebt. Vertel jezelf dan dat deze gevoelens normaal zijn en dat het goed is om deze emoties te ervaren. Door dit te doen, kun je stoppen je alleen op de emotie te concentreren, waardoor je een kans krijgt om oplossingen te vinden.

2. Neem de tijd voor jezelf
Als je de effecten van stress voelt, is de kans groot dat je niet optimaal presteert. En jezelf voorbij je grenzen duwen is niet goed. Zelfs als je slechts 15 minuten ‘me time’ neemt om opnieuw te focussen, krijg je een vernieuwde kijk. Of het nu gaat om het vinden van een rustig hoekje om te lezen, het beoefenen van mindfulness, mediteren of een korte wandeling maken, het kost wat tijd voor jezelf om stress te verminderen.

3. Stel grenzen in
Grenzen stellen is niet alleen van cruciaal belang voor je emotionele welzijn, maar ook voor je fysieke en mentale welzijn. Door op elke aanvraag of uitnodiging ja te zeggen, voel je je uitgeput en overweldigd. Leer nee te zeggen tegen veeleisende verzoeken die invloed hebben op je tijd of tegen verplichtingen die teveel van je eisen. Hoewel dit moeilijk te doen kan zijn, onthoud dat nee zeggen je in staat stelt om ja te zeggen tegen de dingen die je echt gelukkig maken.

4. Oefen gezonde gewoonten
Werkverplichtingen naast gezinsverplichtingen bieden nauwelijks voldoende tijd om te eten en te slapen – laat staan ​​om tijd te maken voor lichaamsbeweging of een bezoek aan de sportschool. Maar je welzijn zou elke dag een van je prioriteiten moeten zijn. Zonder slaap, lichaamsbeweging, goede voeding en een gezonde balans tussen werk en privé, kunnen gevoelens van stress en depressie het overnemen. Neem elke dag minstens 15 minuten (30 minuten is ideaal) om te bewegeen. Of je nu geniet van je favoriete yogales of je hond meeneemt voor een wandeling door de buurt, de stressverlichtende effecten van dagelijkse lichaamsbeweging zullen je energiek maken en je humeur verbeteren.

5. Wordt vrijwilliger
Het vinden van tijd om vrijwilligerswerk te doen kan overweldigend zijn, maar de beloningen kunnen wonderen doen voor je geluksniveaus. Studies hebben aangetoond dat mensen die vrijwilligerswerk doen, gelukkiger zijn dan mensen die dat niet doen. Als je niet genoeg tijd hebt om een ​​groot vrijwilligers project te doen, onthoud dan dat kleine dingen een verschil maken en ten goede komen aan zowel jij als de persoon voor wie je het doet.

6. Zoek ondersteuning
Soms is alles wat we nodig hebben iemand om mee te praten. Zoek een vertrouwde vriend, collega of familielid om de stressoren door te praten. Als je echter, ondanks je inspanningen, nog steeds angstig, overweldigd of elke indicatie van een depressie ervaart, neem dan contact op met je huisarts.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten