Dingen om op zondag te doen om de rest van de week een stuk gemakkelijker te maken

Laten we eerlijk zijn, maandag kan een verschrikkelijke dag zijn voor velen onder ons. Zelfs zondagmiddag kunnen we een beetje zuur worden als we weten dat de komende werkweek weer begint. De maandag op zo een manier beginnen, is zeker niet de manier om een gezonde week te beginnen. De oplossing? Neem wat tijd vrij op zondag om jezelf voor te bereiden op de komende vijf dagen. Deze eenvoudige hacks zullen je helpen om een productieve, minder stressvolle week te beginnen – en er een gewoonte van maken.

Bereid maaltijden voor
Uitzoeken wat je op doordeweekse avonden kunt eten, kan een verrassend stressvolle tijd zijn. Als je op zondag een menuplan maakt (en naar de supermarkt gaat voor de benodigdheden), kun je goed eten en last-minute shoppen voorkomen. Ga een stap verder door alvast een maaltijd te koken voor maandag zodat je die alleen nog hoeft op te warmen als je thuiskomt van het werk.

Start een gewoonte van stress vermindering op zondag
Om gezond te zijn, moeten we voor lichaam en geest zorgen. Stress heeft een grote impact op de gezondheid en ons concentratievermogen, dus als je op zondag begint met het verminderen van stress, kun je de week sterk en geconcentreerd beginnen. Ga bijvoorbeeld mediteren, zwemmen of maak een lange wandeling in een bosrijke omgeving, of neem de tijd om te knuffelen en spelen met je huisdier.

Stel een bedtijd in en houd je eraan
Blijf niet hangen tijdens het kijken naar je favoriete televisie programma om je zondag zo lang mogelijk te maken. Als je twee of meer uren van je normale slaap voor een paar dagen achter elkaar verliest, zal je slechter presteren op het gebied van geheugen- en reactie. Zorg ervoor dat je een goede 7 tot 9 uur rust krijgt op zondagavond, dit zal voor een optimistischer humeur zorgen en je week zal energiek beginnen.

Maak een snelle ‘ik kijk ernaar uit’ lijst
Noteer (of houdt het in je gedachten) drie dingen die je verwacht in de komende week. Een oude vriendin ontmoeten voor de lunch? Eindelijk de losse eindjes van een lopend project afmaken? Zelfs als je lijst vol is met alledaagse gebeurtenissen, als je de goede dingen opmerkt, voel je je gelukkiger en alerter.

Maak je kalender leeg
Je hoeft niet je hele week in kaart te brengen of een enorme to do lijst te maken. Kijk maar eens naar wat er gepland staat voor maandag en dinsdag. Zelfs als de dagen vol zitten, kan het weten wat er gaat gebeuren angst verlichten en je beter in vorm houden om de taak aan te pakken.

Plan drie trainingen
Terwijl je naar je kalender kijkt, moet je jezelf drie trainingssessies geven. Je weet dat regelmatige zweetsessies je helpen om beter te slapen, je beter te voelen en de hele week lang beter te denken, maar je weet ook hoe gemakkelijk het is om de trainingstijd erbij in te laten schieten door al je andere verantwoordelijkheden.

Ga naar buiten
We weten dat sommige van de mooiste zondagen van het leven onder dekens worden doorgebracht met Netflix en een afhaalmaaltijd. Maar wandelen in de natuur (zoals in een park, het strand of in het bos) kan het geheugen en de aandacht met 20% verhogen in vergelijking met het wandelen door typische straten in steden, volgens een onderzoek. Zelfs alleen al 10 minuten naar de natuur kijken, had een positief effect op de cognitie. Dus als je jezelf er niet toe kunt zetten om op pad te gaan, probeer dan in ieder geval te kijken naar een natuur serie op National Geographic.

Neem tijd voor jezelf
Of dat nu een massage is, een yogales, of een boek lezen, iets voor jezelf doen wat je gelukkig maakt en goed voor je is, is belangrijk voor een goede week. Nu je de tijd hebt genomen om alle bovenstaande dingen te doen, neem je de tijd voor jezelf om je geest tot bedaren te brengen, te glimlachen en je voor te bereiden op een drukke week die voor je ligt.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten