Drie tips om je slaapgewoonten te verbeteren

slaapgewoonten verbeteren
Met de feestjes in aantocht, veel eten, alcoholgebruik en een algemene verstoring van de normale routines, kan de maand december uitputtend zijn, met als resultaat slaaptekort. Staat op je feestdagen wensen lijst ook meer slapen? Hier zijn drie tips om de slaapgewoonten te verbeteren.

1. Zorg voor een regelmatig slaap schema. Probeer iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip te gaan slapen en wakker te worden. In het weekend proberen slaap in te ‘halen’ werkt niet. Als je op zondagochtend uitslaapt, heb je waarschijnlijk niet genoeg slaap op de gebruikelijke bedtijd, wat wakker worden op maandag moeilijk maakt. Hierdoor komt het week schema in de war.

2. Stel een bedtijd routine. Zelfs een routine van 10 minuten waar je elke avond dezelfde dingen doet om jezelf voor te bereiden voor het naar bed gaan is een goed idee. Onze hersenen hebben een afbouw periode nodig om naar ‘slaaptijd’ te gaan.

3. Maak slaap je prioriteit. Volwassenen hebben zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Maak een planning hoe laat je op moet staan, en hoe laat je dus moet gaan slapen, om te zorgen dat je voldoende slaap krijgt.

Ook verstandig, houdt de televisie en elektronische apparaten uit de buurt van de slaapkamer.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten