Fit en gezond: ook in de winter

De lange donkere dagen en de kou kunnen zorgen voor periodes van ziekte en winter blues, maar ook dat we het liefst lekker binnen op de bank blijven zitten. Kies er dit jaar voor om je lichaam winterklaar te maken door fit en gezond te blijven, zowel mentaal als fysiek. We helpen je hier met enkele tips.

Slaap goed
Goede slaap (acht uur voor een volwassene) kan helpen om het immuunsysteem van het lichaam gezond te houden. Zorg voor een regelmatige slaap routine en vermijd alcohol, cafeïne en sigaretten, omdat deze stoffen de kwaliteit van je slaap kunnen beïnvloeden.

Eet meer groenten en fruit
Wanneer het koud en donker buiten is, kan het verleidelijk zijn om ongezond comfort food te eten, maar het is belangrijk om te zorgen dat je nog steeds gezond eet, en daar hoort voldoende groenten en fruit bij. En elke dag!
Als je merkt dat je hunkert naar iets zoets, neem dan liever een mandarijntje of gedroogd fruit.

Geef je immuniteit een boost
Het is belangrijk om gedurende het hele jaar goed te zorgen voor je gezondheid, maar gedurende de wintermaanden is het nog belangrijker. Goed eten, genoeg slapen en actief blijven zijn allemaal belangrijk om jou in de winter gezond te houden en om het immuunsysteem te ondersteunen. Supplementen en voedingsstoffen kunnen je helpen om je immuunsysteem te ondersteunen. Vitamine D is een aanrader aangezien je deze maanden weinig wordt blootgesteld aan zonlicht.

Blijf bewegen
Hoewel het moeilijk kan zijn gemotiveerd te blijven om te trainen wanneer het buiten koud is, is het van groot belang actief te blijven in de winter om je gezondheid en welzijn te ondersteunen. Als je niet naar de sportschool wilt gaan, ga dan lekker wandelen in het park of in de buurt, of haal een frisse neus op het strand. Buiten zijn is belangrijk want blootstelling aan licht en de frisse lucht zelf, zijn uitstekende sfeer boosters. Zo heb je ook minder kans op een winterdip.

Blijf gehydrateerd
Vergeet niet om water te blijven drinken! Als het weer afkoelt en onze dorst vermindert is het gemakkelijk om te vergeten voldoende water te drinken. Echter, de lagere luchtvochtigheid droogt je huid uit, en water is essentieel om het lichaam goed te laten functioneren.

Zorg voor een gezond gewicht
Minder bewegen, comfort food en het achterwege laten van salades tijdens de winter kunnen vaak leiden tot gewichtstoename. Hoewel het verleidelijk is om je buikje te verbergen achter die dikke winterkleren, is het van belang om op een gezond gewicht te blijven. Afvallen dus, als er wat kilootjes bij zijn gekomen. Als je in de winter begint, hoef je niet bang te zijn dat je er komend voorjaar niet goed uit ziet!

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten