Geen ochtendmens? Zo wordt opstaan makkelijker!

Heb je moeite met opstaan in de ochtend? Ben je altijd chagrijnig en traag als je wakker wordt? Gebruik deze tricks om opstaan uit bed gemakkelijker te maken.

Word beter wakker
Om je fris wakker te voelen, zijn er tal van dingen die je kunt doen voordat je naar bed gaat, zoals het drinken van kamille thee en het vermijden van het controleren van je e-mail van onder de dekens.

Stop met aanraken van de snooze-knop
Denk je dat je, door je wekker bijvoorbeeld 45 minuten te zetten voordat je uit bed moet en elke tien minuten op de snooze-knop drukken, je langzaam en geleidelijk wakker wordt? Nee. Deze slechte gewoonte houdt je uit extra minuten in diepere, meer herstellende slaapfasen en houdt je in plaats daarvan in de lichtere. Een beter idee: zet je wekker wanneer je echt wakker moet worden. Leg het dan aan de andere kant van je slaapkamer zodat je uit bed moet komen om het uit te schakelen.

Houd de gordijnen dicht
Zonlicht waarschuwt je lichaam dat het tijd is om wakker te worden, dus als je niet wilt opstaan ​​als de zon opkomt, sluit de gordijnen dan voordat je naar bed gaat. Als het licht op het verkeerde moment binnen komt, kan het uiteindelijk moeilijker zijn om wakker te worden of de biologische klok in de verkeerde richting te verplaatsen.

Houdt je aan een schema
Mensen hebben de neiging om in het weekend ongeveer een uur langer te slapen dan op doordeweekse dagen. Maar de biologische klok van ons lichaam wordt elke dag gereset, en door een paar extra uren te slapen kan het teniet worden gedaan en traagheid veroorzaken wanneer je probeert wakker te worden. Probeer, in plaats van te slapen, een middagdutje op een strategisch tijdstip, wanneer mensen een natuurlijke dip hebben. Houd het bij ongeveer 20 minuten.

Word wakker met een activity tracker
Sommige activity trackers en apps kunnen je lichaam volgen door de slaapstadia – van een lichte slaap naar een diepere slaap naar de REM-zone – elke 90 minuten of zo. De trackers kunnen je dan wakker maken tijdens de lichtste slaapfase binnen een venster van 30 minuten, wat het makkelijker kan maken om ’s ochtends uit bed te komen.

Was je gezicht met koud water
Het is een oude truc, maar het werkt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die na een dutje hun gezicht wasten zich daarna minder moe voelden. Het kan een automatische reflex teweegbrengen, waardoor je een enorme hoeveelheid adrenaline krijgt.

Ga bewegen
Het maakt niet uit wat voor soort oefening je graag doet – of dat nu yoga of hardlopen is – actief zijn kan je ’s morgens wakker maken. Plus, uit onderzoek blijkt dat mensen die 150 minuten aan lichaamsbeweging per week doen, zich minder snel overmatig slaperig voelen gedurende de dag vergeleken met diegenen die het aanbevolen trainingsniveau niet krijgen.

Drink wat water
Je lichaam ging immers gewoon 8 uur mee zonder vloeistoffen. Mensen worden beter wakker als ze gehydrateerd zijn. Te lang niets drinken kan je ongemotiveerd en traag doen voelen. Drink binnen het eerste uur na het opstaan ​​een glas water.

Plan meer ochtendactiviteiten
Weet je hoe makkelijk het is om op kerstochtend wakker te worden als je weet dat er cadeautjes onder de boom zullen zijn? Opwinding – of zelfs gewoon een oude verplichting – kan een krachtige motivator zijn om je ’s morgens wakker te maken. Dus begin met het maken van ochtend plannen waarvan je weet dat je ze niet overslaat. Of dat nu een interview met een klant is, een ontbijt met iemand of een koffiedate in het weekend, je zult snel uit bed klimmen – en misschien ben je ook productiever.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten