Is trampoline fitness iets voor jou?

Denk je dat je trampolines bent ontgroeid toen je tiener werd? Absoluut niet! Mini-trampolines zijn langzaam in populariteit toegenomen onder trainingsliefhebbers, en ze zijn overal verkrijgbaar. Zelfs op de sportschool heb je speciale trampoline trainingsklassen. Nieuwsgierig geworden? We hebben hier het een en ander over trampoline fitness uitgezocht.

De voordelen van trampoline fitness
Het verbeterd cardiovasculaire gezondheid: Studies hebben een bescheiden maar significante verbetering in cardiovasculaire gezondheid aangetoond met regelmatige trampoline trainingen van 30 minuten.

Verhoogde beensterkte: Studenten die twee keer per week slechts 30 minuten aan trampoline fitness deden, hebben aanzienlijke toenames gemeld in zowel het beenvermogen als de beensterkte. Vergelijkbare resultaten zijn gerapporteerd door gymnastiek leraren, die regelmatig trampolinewerk in hun trainingsprogramma’s voor atleten hebben.

Het voelt makkelijker dan traditionele cardiovasculaire activiteiten: Een kleine maar interessante studie ontdekte dat, hoewel de hartslag van vrouwen die veel zitten steeg met een toenemend stuiterpercentage, hun beoordeling van de waargenomen inspanning dat niet deed. Dit suggereert dat springen makkelijker voelt en meer aangenaam kan zijn voor mensen die niet trainen dan andere vormen van cardiovasculaire oefening.

Naast de bovenstaande voordelen vermelden voorstanders van trampoline-trainingen ook verbeterd evenwicht, versterking van de core, betere prestaties in sport die veel beweging vereisen, verbeterde coördinatie, en gewichtsverlies als redenen om trampoline fitness in je fitnessplan op te nemen.

Risico’s geassocieerd met trampolinegebruik
Algemene verwondingen zoals verstuikingen, pijn in het onderbeen, fracturen en ontwrichting kunnen voorkomen. Als ook kleine verwondingen zoals kneuzingen en snijwonden, als gevolg van het landen op de niet-elastische randen van de trampoline. Voor de meeste mensen echter zijn de potentiële voordelen hoger dan de risico’s – risico’s die kunnen worden verminderd door enkele eenvoudige veiligheidstips te volgen.

Tips voor een veilige trampoline-training
Zet de trampolines op een plat, glad oppervlak, en goed weg van muren en meubels.

Zorg ervoor dat schokabsorberende kussens de veren, haken en frame volledig bedekt zijn; Veel van de verwondingen die verband hebben met het gebruik van een trampoline zijn een direct gevolg van het landen op een onbeschermd metalen frame.

Draag schoenen met goede enkelsteun; hoewel gymnasten blootvoets springen, zullen de meeste beginners profiteren van de steun van een goed passende loopschoen.

Minimaliseer de verticale hoogte van je sprongen; lage, gecontroleerde sprongen zal niet alleen de intensiteit van je training vergroten, maar er ook voor zorgen dat je voeten op de juiste plaats op de trampoline landen.

Is de trampoline geschikt voor jou?
Als je al fysiek actief bent, kan trampoline fitness veilig worden toegevoegd aan je fitness routine als een alternatief voor gewone trainingen. Hoewel het mogelijk niet meer cardiovasculaire voordelen biedt dan andere vormen van aërobe activiteit, is cross training bekend om de algemene fitness te verbeteren en te voorkomen dat herhalende verwondingen worden voorkomen.

Als je niet lichamelijk actief bent, misschien omdat je lichaamsbeweging ervaart als een taak, kan het ‘leuke’ aspect van het gebruik van een trampoline je de stimulans geven die je nodig hebt om te beginnen met trainen!

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten