Langer slapen leidt tot een gezonder dieet

Elke nacht langer slapen is een eenvoudige leefstijlinterventie die zou kunnen helpen de inname van suikerhoudend voedsel te verminderen en zou leiden tot een over het algemeen gezonder dieet, volgens een nieuwe studie. In de studie werd gekeken naar de haalbaarheid van het verhogen van de slaapuren bij volwassenen die typisch sliepen voor minder dan het aanbevolen minimum voor volwassenen van zeven uur.

Daarnaast ondernamen de onderzoekers een pilotonderzoek waarin gekeken werd naar de impact van het verhogen van de slaapuren op de opname van voedingsstoffen. Zij vonden dat het verlengen van slaappatroon resulteerde in een vermindering van 10 gram in de gerapporteerde inname van vrije suikers in vergelijking met de uitgangswaarden. De onderzoekers merkten ook trends op voor een verminderde inname van totale koolhydraten gerapporteerd door de slaapverlengingsgroep.

De 21 deelnemers die waren toegewezen aan de slaapuitbreidingsgroep ondernamen een slaapconsult van 45 minuten om hun tijd in bed met maximaal 1,5 uur per nacht te verlengen. Nog eens 21 deelnemers aan de controlegroep kregen geen interventie in hun slaappatroon.

Elke deelnemer aan de slaapuitbreidingsgroep ontving een lijst met minimaal vier geschikte slaaphygiënegedragingen die waren aangepast aan hun levensstijl (zoals het vermijden van cafeïne vóór het naar bed gaan, het instellen van een ontspannende routine en niet te vol of te hongerig gaan slapen) en een aanbevolen bedtijd.

Zeven dagen na het consult hielden de deelnemers slaap en de geschatte voedseldagboeken en een pols gedragen bewegingssensor die precies heeft gemeten hoe lang de deelnemers sliepen, evenals de tijd doorgebracht in bed voordat ze in slaap vielen.

86 procent van degenen die slaapadvies ontvingen verhoogde de tijd doorgebracht in bed en de helft verhoogde hun slaapduur (variërend van 52 minuten tot bijna 90 minuten). Drie deelnemers bereikten een wekelijks gemiddelde binnen de aanbevolen zeven tot negen uur. Er waren geen significante verschillen in de controlegroep.

De gegevens suggereerden echter ook dat deze verlengde slaap van mindere kwaliteit was dan de controlegroep en onderzoekers geloven dat een periode van aanpassing aan elke nieuwe routine vereist kan zijn.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten