Neem een moment om mindful te zijn

Mindfulness is de oefening om je aandacht bewust te richten op het huidige moment, zoals hoe de lucht ruikt en aanvoelt als je met je hond loopt, of hoe een hapje brood smaakt bij het eten. Het uiteindelijke doel is om te helpen je gedachten te verschuiven van je gebruikelijke bezigheden naar een waardering van het moment en een groter perspectief op het leven.

Wetenschappelijk onderzoek van mindfulness toont aan dat het zowel fysieke als psychische symptomen kan verbeteren en positieve veranderingen in houding en gedrag van de gezondheid kan veroorzaken. Ook motiveert het mensen om gezondere keuzes te maken. Hier zijn twee mindfulness-oefeningen die je zelf kunt proberen.

Basale mindfulness-meditatie
1. Zit op een stoel met rechte rug of met gekruiste benen op de grond.
2. Concentreer je op een aspect van je ademhaling, zoals het gevoel van lucht die in je neusgaten en uit je mond stroomt, of je buik die op en neer gaat als je inademt en uitademt.
3. Zodra je je concentratie op deze manier hebt beperkt, begin je je focus te verruimen. Word bewust van geluiden, sensaties en ideeën.
4. Omarm en overweeg elke gedachte of elk gevoel zonder het als goed of slecht te beoordelen. Als je geest begint te malen, richt je aandacht weer op je ademhaling. Breid vervolgens je bewustzijn opnieuw uit.

Mindfulness op alledaagse momenten
Een minder formele benadering van opmerkzaamheid kan je ook helpen om in het heden te blijven en volledig aan je leven deel te nemen. Je kunt elke taak of elk moment kiezen om informeel mindfulness te oefenen, of je nu eet, doucht, wandelt of met een kind speelt. Door oefening wordt dit gewaarzijn meer natuurlijk.

1. Begin door je aandacht te vestigen op de gewaarwordingen in je lichaam.
2. Adem in via je neus, zodat de lucht naar beneden in je onderbuik kan stromen. Laat je buik volledig uitzetten. Adem dan uit door je mond. Let op de gewaarwordingen van elke inademing en uitademing.
3. Ga langzaam en met volle overgave verder met de taak.
4. Betrek je zintuigen volledig. Let op elk zicht, elke aanraking en elk geluid zodat je van elke gewaarwording geniet.
5. Wanneer je merkt dat je geest is afgedwaald van wat je aan het doen bent, breng je aandacht dan voorzichtig terug naar de gewaarwordingen van het moment.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten