Top 10 voedingsmiddelen met voordelen voor de gezondheid

Dag in dag uit eten we verschillende dingen, maar we zijn ons misschien niet bewust wat de voordelen kunnen zijn voor onze gezondheid. Door de verschillende media en trenddiëten die ons voortdurend adviseren over wat te eten, is het moeilijk om de goede van de slechte te onderscheiden. Daarom hebben we hier 10 voedingsmiddelen met voordelen voor de gezondheid op een rij gezet, allen volgens wetenschappelijke studies.

1. Amandelen
Amandelen zijn een gezonde snack. Als je een handvol van deze anti-oxidanten toevoegt aan je dagelijkse dieet kan je het risico op hart-en vaatziekten, diabetes en zelfs kanker verminderen.

2. Appels
Appels zijn een goede bron van voedingsvezels voor je dieet. Een studie wees uit dat appels kunnen helpen om veroudering te vertragen en je leven te verlengen. Bovendien kan het vaker eten van wit fruit beschermen tegen een beroerte.

3. Avocado’s
Dit romige, groene fruit is de afgelopen jaren in populariteit gestegen en voor een goede reden. Avocado’s zijn een grote bron van vet dat cholesterol verlaagt en het risico op hart-en vaatziekten verminderd.

4. Bonen
Bonen zijn echt een magisch fruit. Bonen bevatten eiwitten, vezels en veel vitaminen en mineralen die het risico op chronische ziekten, zoals hartziekten en diabetes, verlagen. Wetenschappers raden aan een half kopje bonen per dag te eten om te profiteren van hun voedingsstoffen.

5. Bosbessen
Bosbessen zijn rijk aan anthocyanen, die de vrucht een blauw pigment geven, en ze zijn vol met anti-oxidanten. Studies tonen aan dat deze anthocyanen een chronische ontsteking helpen verminderen en voorkomen. Bovendien is onlangs gesuggereerd dat het verhogen van de inname van bosbessen kan helpen bij erectiestoornissen bij mannen en korte-termijn geheugen bij kinderen en ouderen.

6. Broccoli
Broccoli is een krachtpatser die veel voordelen voor de gezondheid bevat; Het is rijk aan vitamine C en foliumzuur, en een goede bron van vezels en kalium. Het stofje sulforafaan wat in broccoli voorkomt kan kanker tegengaan en behandelen, en ontsteking verminderen bij chronische ziekten zoals hart-en vaatziekten. Om er het beste uit te halen, voorkom het invriezen of koken van deze groenten.

7. Cranberry’s
Net zoals broccoli hebben cranberry’s een schat aan voordelen voor de gezondheid. Terwijl de actieve ingrediënten in cranberry’s bekend zijn voor de behandeling van infecties van de urinewegen, kunnen deze dezelfde ingrediënten voorkomen dat bacteriën vasthouden aan je tanden. Daarnaast kunnen cranberry’s ook het risico op hart- en vaatziekten, darmziekte en verschillende vormen van kanker verminderen.

8. Bladgroenten
Spinazie, boerenkool en kool, vaak aangeduid als bladgroenten, kunnen zorgen voor een heleboel voordelen voor de gezondheid. Gevuld met vitamine C, K en E, foliumzuur, carotenoïden en vezels, tonen studies aan dat bladgroenten kunnen helpen kanker te voorkomen.

9. Vette vis
Vette vis is een grote bron van eiwitten, weinig vet en rijk aan omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren verlagen het risico op hartziekten en reumatoïde artritis, lagere bloeddruk en bieden ontstekingsremmende eigenschappen.

10. Zoete aardappelen
Zoete aardappelen hebben een hoge voedingswaarde. De voedingsstoffen hierin leveren anti-kanker, anti-diabetische en anti-inflammatoire voordelen. Sterker nog, de bladeren van zoete aardappelen kunnen worden gebruikt als bladgroenten.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten