Vakantie maakt dik

dikker42 procent van de Nederlanders wordt op vakantie zwaarder. De voornaamste redenen zijn: meer eten én ongezonder eten. 69 procent neemt twee tot drie extra vakantiekilo’s mee naar huis. Mannen en vrouwen komen gemiddeld evenveel aan en 45-plussers komen vaker aan tijdens de vakantie dan jongere generaties. Dit blijkt uit een onderzoek van MWM2 in opdracht van het nieuwe Atkins onder mannen en vrouwen in de leeftijd van 25-65 jaar.

Van de Nederlanders die tijdens de vakantie zijn aangekomen:
komt 50 procent twee kilo aan en 19 procent één kilo
denken mannen (53 procent) vaker te zijn aangekomen door meer te eten en vrouwen vaker te zijn aangekomen door een combinatie van factoren (43 procent) zoals ongezonder eten, meer snoepen en minder bewegen
geeft 25 procent aan minder te bewegen tijdens de vakantie
zijn zowel vrouwen als mannen evenveel aangekomen (ongeveer 2,3 kilo)

Drie simpele tips om de kilo’s te verliezen
Erica Slof, Atkins-diëtiste: “Als je op vakantie bent, wil je natuurlijk genieten van de lokale gerechten, een stokbroodje, een cocktail of een ijsje. Heel begrijpelijk; het is vakantie. Maar dat betekent ook dat je sneller aankomt, zeker als je meer gaat ontspannen dan inspannen. Dit is niet voor iedereen een probleem, maar het feit is wel dat meer dan de helft van de Nederlanders al te dik is en steeds zwaarder wordt. Daarbij is het niet voor iedereen even eenvoudig om daar wat aan te doen. Uit ervaring weet ik dat een laag koolhydraat dieet, zoals het Atkins dieet, goed kan helpen bij het verliezen van je vakantiekilo’s.”

Drie ‘tips’ van Atkins-diëtiste Erica Slof om gezond de vakantiekilo’s kwijt te raken en het streefgewicht te behouden:

Maak onderscheid in goede en slechte koolhydraten. Dit is relatief eenvoudig. Slechte koolhydraten zitten voornamelijk in geraffineerde voeding zoals suiker en producten met witmeel. Denk aan witbrood, frisdrank en pasta. De goede koolhydraten vind je in bladgroenten, fruit, peulvruchten, noten en onbewerkte volkoren producten. Houd je aan ‘de schijf van drie’. Eet voldoende eiwitten, goede vetten en goede koolhydraten bij iedere maaltijd dus ook het ontbijt. Een voorbeeld van een goed ontbijt is: kwark met noten en aardbeien. Dit zorgt voor een gevarieerd en gezond eetpatroon en geeft je een verzadigend gevoel. Zo heb je minder trek in ongezonde tussendoortjes. Eet gezondere snacks. Denk aan tussendoortjes met een laag aantal koolhydraten (een handje noten, een schaaltje rauwkost, een blokje kaas of een Atkins-reep). Houd deze gedurende de dag bij de hand om de ‘snoepverleiding’ te weerstaan.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten