Vetarm of koolhydraatarm? Het is vergelijkbaar!

Nieuw bewijs van een studie kan degenen die hebben gekozen voor het vetarme versus een koolhydraatarm voedingsdieet, ontstemmen. Beide opties zijn niet superieur: het bezuinigen op koolhydraten of vetten vermindert het overtollige gewicht in ongeveer dezelfde proportie, aldus de studie. Bovendien vroeg het onderzoek of insulinespiegels of een specifiek genotypepatroon het succes van een individu op beide soorten dieet kon voorspellen. Het antwoord was in beide gevallen nee.

“We hebben allemaal verhalen gehoord over een vriend die één dieet volgde – het werkte prima – en vervolgens probeerde een andere vriend hetzelfde dieet, en het werkte helemaal niet”, zegt de hoofdauteur van de studie. “Het komt omdat we allemaal heel anders zijn, en we beginnen nu pas de redenen voor deze diversiteit te begrijpen. Misschien moeten we niet vragen wat het beste dieet is, maar wat is het beste dieet voor wie?”

Aan het onderzoek deden 609 deelnemers tussen de leeftijd van 18 en 50 mee. Ongeveer de helft waren mannen en de andere helft was vrouw. Alle waren verdeeld in een van de twee voedingsgroepen: weinig koolhydraten of weinig vet. Elke groep kreeg de opdracht om hun dieet een jaar lang te handhaven. Individuen namen deel aan twee pre-study-activiteiten, waarvan de resultaten later werden getest als voorspellers van gewichtsverlies. In de eerste acht weken van het onderzoek kregen de deelnemers te horen dat ze hun dagelijkse koolhydraat- of vetinname moesten beperken tot slechts 20 gram, wat ongeveer overeenkomt met een 1,5 snee volkorenbrood of een royale handvol noten. Na de tweede maand kregen de groepen instructies om stapsgewijs kleine aanpassingen te doen, waardoor geleidelijk 5-15 gram vet of koolhydraten werd toegevoegd, met als doel een evenwicht te bereiken dat ze voor de rest van hun leven konden handhaven. Aan het einde van de 12 maanden rapporteerden mensen met een vetarm dieet een dagelijkse gemiddelde vetinname van 57 gram; die van koolhydraatarm ongeveer 132 gram koolhydraten per dag.

Wat belangrijk is, is dat dit gezonde vetarme en koolhydraatarme diëten waren: een frisdrank kan vetarm zijn, maar is zeker niet gezond. Reuzel kan koolhydraatarm zijn, maar een avocado zou gezonder zijn. “We hebben ervoor gezorgd iedereen te vertellen, ongeacht het dieet dat ze volgden, om naar de boerenmarkt te gaan en geen verwerkte voedingsmiddelen te kopen. We adviseerden hen ook om te diëten op een manier die hen niet het gevoel gaf honger te hebben of dat we ze iets hadden ontnomen – anders is het moeilijk om het dieet te behouden op de lange termijn,” zei de onderzoeker. “We wilden dat ze een vetarm of koolhydraatarm dieetplan zouden kiezen dat ze mogelijk voor altijd zouden kunnen volgen, in plaats van een dieet dat ze zouden laten vallen als de studie zou eindigen.”

Tegen het einde van het onderzoek waren individuen in de twee groepen gemiddeld 13 pond kwijtgeraakt. Er was echter nog steeds een enorme variabiliteit van het gewichtsverlies onder hen; sommige verloren gewicht van 60 pond, terwijl anderen bijna 15 of 20 pond gewicht verloren. Maar, in tegenstelling tot de studiehypothesen, waren er geen associaties tussen het genotypepatroon of baseline-insulinespiegels en een neiging om te slagen in beide soorten voeding.

Misschien is het belangrijkste wat we van deze studie kunnen leren, dat de fundamentele strategie om gewicht te verliezen met een vetarm of koolhydraatarme benadering vergelijkbaar is. Eet minder suiker, minder geraffineerde bloem en zoveel mogelijk groenten. Ga voor vers voedsel, of dat nu een salade of gras-gevoed rundvlees is.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten