De voordelen van een vegetarisch dieet

Het eten van een vegetarisch of voornamelijk plantaardig dieet gaat gepaard met een aantal gezondheidsvoordelen. Maar simpelweg vegetarisch zijn is niet genoeg om die voordelen te halen, de kwaliteit van het eten doet er ook toe. Dit blijkt uit nieuw onderzoek naar de gezondheidseffecten van het eten van een plantaardig dieet en hoe voedingskwaliteit deze effecten beïnvloedt.

Bewijsmateriaal suggereert dat een plantaardig dieet het risico op hart- en vaatziekten verlaagt
In een onderzoek onder bijna 6.000 mensen in Nederland, vertoonden degenen die meer plantaardig eiwit aten ten koste van van dieren afkomstig eiwit een lager risico hadden op het ontwikkelen van coronaire hartziekten tijdens een mediane follow-up periode van meer dan 13 jaar.

Meer plantaardig eiwit eten, minder van dieren afkomstig eiwit geassocieerd met minder plaque in de slagaders
Een studie van 4.500 Braziliaanse volwassenen vindt dat mensen die regelmatig meer plantaardige eiwitten consumeerden bijna 60 procent minder kans hadden dan degenen die meer dierlijke eiwitten gebruikten om bewijs te laten zien van plaque in de slagaders van het hart op basis van coronaire calciumscore, een maat voor plaque-opbouw vaak gebruikt om het risico op hart- en vaatziekten te beoordelen.

Vegetarisch dieet geassocieerd met verminderde risicofactoren voor hartziekten en diabetes
Van de Zuid-Aziaten die in de VS wonen, bleken mensen die een vegetarisch dieet volgden een lager aantal risicofactoren voor hartaandoeningen en diabetes te hebben, waaronder een lagere body mass index, kleinere tailleomtrek en lagere hoeveelheden buikvet, lager cholesterolgehalte en lager bloedsuikerspiegel vergeleken met mensen in dezelfde demografische groep die vlees aten.

Het eten van gezonde, plantaardige voeding geassocieerd met minder gewichtstoename
Een analyse van veranderingen in lichaamsgewicht bij meer dan 125.000 volwassenen gedurende een periode van 4 jaar toont aan dat plantaardige diëten rijk aan plantaardige voedingsmiddelen van hoge kwaliteit (zoals volle granen, fruit, groenten en noten) werden geassocieerd met minder gewichtstoename, terwijl een hogere inname van ongezond plantaardig voedsel (zoals snoep, geraffineerde granen en friet) geassocieerd was met een aanzienlijk grotere gewichtstoename.

Het eten van plantaardige voedingsmiddelen van hogere kwaliteit wordt geassocieerd met een lager sterfterisico
Een onderzoek onder bijna 30.000 volwassenen in de Verenigde Staten versterkt het bewijs dat een dieet van betere kwaliteit je helpt langer te leven en suggereert dat de kwaliteit van plantaardig voedsel in het dieet belangrijker is dan de kwaliteit van voedingsmiddelen op basis van dieren. Betere keuzes in de op planten gebaseerde componenten van het dieet verlaagde de sterfte met 30 procent, terwijl dierlijke componenten van betere kwaliteit weinig effect hadden op de mortaliteit. Het gunstige effect van plantaardig voedsel van hoge kwaliteit was zelfs nog meer uitgesproken bij mensen met chronische gezondheidsproblemen.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten