Vrouwen vallen moeilijker af dan mannen

Er zijn de laatste jaren steeds meer bewijzen gekomen voor wat je altijd al dacht: vrouwen vallen inderdaad moeilijker af dan mannen. Er zijn verschillen in de manier waarop vrouwen en mannen reageren op een dieet en beweging en het verlies van gewicht als gevolg daarvan.

Bepaalde verschillen tussen vrouwen en mannen zijn biologisch bepaald en andere verschillen zitten in het verschil in gedrag tussen vrouwen en mannen.

Een belangrijk verschil tussen vrouwen en mannen wordt veroorzaakt door de relatie tussen hoeveelheid spiermassa en het metabolisme. Hoe meer spieren je hebt des te sneller je metabolisme werkt. Voor iedere kilo spiermassa welke het lichaam heeft verbrand het dagelijks ongeveer 80kcal. En aangezien de gemiddelde man meer spiermassa geeft dan de vrouw, verbranden mannen van zichzelf meer calorieën zonder dat ze er iets extra’s voor hoeven te doen.

Ook door de manier waarop getraind wordt ontstaan er verschillen tussen vrouwen en mannen en de mate waarin zij in staat zijn gewicht te verliezen. Vrouwen zullen eerder geneigd zijn om voor cardio fitness te kiezen, omdat zij bang zijn om gespierd te worden door krachttraining. Mannen zullen eerder krachttraining verkiezen boven cardio fitness omdat zij juist gespierd willen worden. Door het doen van krachttraining verhogen mannen hun spiermassa en daarmee hun metabolisme waardoor ze beter in staat zijn gewicht te verliezen. Bovendien wordt met krachttraining de koolhydraatvoorraad welke in de spieren opgeslagen ligt verbrand waardoor het lichaam eerder zal overgaan tot het verbranden van vet.

Vrouwen zouden er goed aan doen om ook krachttraining in hun trainingsschema op te nemen. Het is aangetoond dat je meer gewicht verliest met krachttraining dan met cardio fitness en dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. En de angst dat je gespierd wordt is nergens voor nodig. Door krachttraining zullen de spieren steviger worden en je houding, en daarmee je figuur, zal er door verbeteren. Gespierd worden door krachttraining vergt voor vrouwen extreem intensieve training en speciale voeding.

Na een training is er bij vrouwen een piek in bepaalde hormonen welke aangeven dat je honger hebt terwijl er een daling is van de hormonen welke zeggen dat je voldaan bent. Mannen hebben deze veranderingen in de hormoonspiegels na een training niet. Hierdoor zijn vrouwen eerder dan mannen geneigd te veel te eten na een training.

Er zijn wel honderden soorten diëten waaruit je kunt kiezen als je gewicht wilt verliezen. Sommige diëten werken beter voor vrouwen dan voor mannen. Een dieetvorm welke voor vrouwen goed werkt is het koolhydraatarme dieet. Vrouwen kunnen een koolhydraatarm dieet goed volhouden waardoor zij hiermee zeer goede resultaten behalen. Wil je meer weten over het koolhydraatarme dieet? Hier kan je verder lezen over het koolhydraatarme dieet.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten