Wat is meditatie?

Veel mensen verwarren meditatie met religieuze discipline of new age praktijken of ze denken dat leren mediteren ingewikkeld is en veel tijd kost. De beste definitie van meditatie is: een middel om je aandacht te concentreren teneinde je bewustzijnstoestand te veranderen. Meditatie is altijd een instrument voor spirituele groei geweest, maar onderzoek heeft ook aangetoond dat mediteren stress bestrijdt en de genezing bevordert; emotioneel, fysiek (het verlaagt de bloeddruk en de polsslag) of psychisch(het helpt je je intuïtie te ontwikkelen).

Meditatie geeft je nieuwe energie, wapent je tegen stress en je krijgt er meer zelfvertrouwen door. Hoe bereik je dat?

Door te mediteren leer je stil te zijn en te luisteren naar wat er binnen in jou leeft. Je leert het oordelen en vergelijken af. Hoe beter je jezelf kent, hoe minder je je laat beïnvloeden. Door meditatie leer je meer aspecten van jezelf te kennen, waardoor je gaat inzien dat je veel meer dan dat ene bent. Je ontdekt eigenschappen die van nature in je zitten en die je niet aan de buitenwereld hoeft te onttrekken. De essentie van meditatie is dat je naar binnen keert.

Meditatie levert rust in je hoofd, een betere focus en concentratie en een gezonder lichaam.

Mediteren is ook gezond, uit onderzoeken blijkt dat:
* het de bloeddruk verlaagt
* het de aanmaak van stresshormonen vermindert
* de hartslag wordt lager
* je immuun systeem wordt sterker
* de hormoonhuishouding komt beter in balans

Er zijn verschillende meditatie technieken, die allemaal goed zijn, maar er is maar een stijl van mediteren die de juiste is: de stijl die bij jou past. De meest toegepaste methoden maken gebruik van ademhalingsoefeningen, de herhaling van een geluid, woord, zin of mantra, het in gedachten nemen van een speciale kleur, voorwerp, symbool of idee, of van visualisatie.

Mediteren is niet moeilijk, iedereen kan het leren. Als je leert mediteren is het belangrijk te weten wat je niet moet doen. Denk niet dat je op een bepaalde manier moet zitten of liggen. Probeer jezelf niet te forceren om iets te laten gebeuren. Raak niet in paniek als er gedachten in je hoofd komen, constateer gewoon dat ze er zijn en laat ze dan gaan. Want bij meditatie gaat het er niet om dat je je geest leeg maakt, maar dat je geest gekalmeerd wordt zodat er ruimte is voor bewustwording. Ten slotte: houdt het analyseren van je meditatie na afloop beperkt.

Meditatie in de praktijk
Als je leert mediteren is het belangrijk niet al te veel te willen. Begin met 5 minuten per dag en maak die tijd steeds langer, tot je 20-30 minuten achter elkaar mediteert. Je kan het beste op de grond zitten of op een rechte stoel. Kies een tijdstip en een plek die zo rustig mogelijk zijn.

Probeer de volgende technieken:

1. Ga goed zitten, met rechte rug en gesloten ogen. Denk na overje ademhaling: het uitzetten en samentrekken van je buik. Als er gedachten, emoties of prikkels bij je opkomen, accepteer ze dan, maar volg ze niet. Zodra je beseft dat je aandacht is afgeleid, concentreer je dan op je ademhaling. Als jeklaar bent, houd dan je geest kalm en rustig.

2. Ga goed zitten, met gesloten ogen en rechte rug. Visualiseer een heldere bal van licht die net boven je hoofd zweeft. Laat het licht in gedachten langzaam door je hoofd naar binnen dringen en elke cel van je lichaam vullen, terwijl het je steunt, reinigt en heelt.

3. Herhaal de oefening, maar nu terwijl je het licht visualiseert als respectievelijk rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en paars.

4. Eindig met het visualiseren van jezelf, omringd door licht, in de op dat moment gewenste kleur.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten