Zo ga je om met turbulentie en vliegangst

De plotselinge luchtzakken ten gevolge van turbulentie zorgen vaak voor vliegangst. Maar hoewel het door het veranderende klimaat vaker zal toenemen, zeggen experts dat turbulentie een ongevaarlijk en vaak onvermijdelijk onderdeel van het vliegen is. Het overgrote deel van turbulentie-gerelateerde verwondingen wordt veroorzaakt door losgemaakte veiligheidsgordels of vallende bagage. Degenen wiens hart sneller gaat kloppen bij het onverwacht stijgen of duiken van een vliegtuig, kunnen onderstaande manieren gebruiken om dat gevoel van schrik tijdens het vliegen te verkleinen.

1. Richt je aandacht op iets anders
Als je je aandacht richt op iets anders dan de merkbare veranderingen in hoogte, zul je je minder bang voelen. Neem een pen en een stuk papier mee, en als het moeilijk wordt, schrijf dan herhaaldelijk je naam op met de pen in je niet-dominante hand. Blijf gewoon je naam schrijven. Het zorgt er eerst voor dat je je extra hard moet concentreren op wat je doet, omdat je normaal niet schrijft met deze hand. En het tweede punt is dat het je motorische functie in je brein overschrijdt en de andere kant van je hersenen gebruikt van wat je normaal zou doen. Zo verstoor je het denken.

2. Zuig op een rietje
Neem een rietje en begin er doorheen te ademen. Het idee is dat je, door de luchtstroom naar de longen te beperken, hyperventilatie door zenuwen voorkomt.

3. Ga aan de voorkant van het vliegtuig zitten
Reserveer een stoel aan de voorkant van het vliegtuig waar hobbels en schokken veel minder scherp worden gevoeld. Behandel dan turbulentie als een hobbel in de weg tijdens het rijden en laat je lichaam erin slingeren. Het laat je lichaam weten dat de extra beweging buiten je controle is. Vechten zal je alleen maar angstiger maken.

4. Stel je een vlucht voor waarin je je echt amuseert
Bereid je voor op een vlucht met een visualisatieoefening. Laat iemand de positieve vliegervaring beschrijven die je op het punt staat te horen. Stel je tegelijkertijd voor dat je door het vliegveld loopt, aan boord van het vliegtuig gaat, een zitplaats vindt en geniet van een boek, film of gesprek aan boord, totdat je veilig landt.

5. Masseer je drukpunten
Acupuncturisten beweren dat punten in de nek en schouder kunnen worden gemasseerd om gevoelens van stress en angst te verlichten, dus is het de moeite waard om je reisgenoot om een snelle massage te vragen als je tijdens het boarden spanning opbouwt. Vraag je reisgenoot om een ​​duim in je handpalm te plaatsen en dan te drukken in de veegbewegingen naar buiten toe naar de vingers. Of gebruik een duim om kleine cirkelvormige bewegingen in de handpalm te maken en herhaal dan.

6. Vermijd alcohol en koolzuurhoudende dranken
Onder invloed zijn van alcohol kan het moeilijker maken om je verbeeldingskracht onder controle te houden – iets wat je wilt vermijden als je vatbaar bent voor enge gedachten. Lage luchtdruk in de cabine zal passagiers meer uitgedroogd houden. Zorgen voor meer uitdroging door alcohol, en mogelijk eindigen met hoofdpijn en vermoeidheid, zal je alleen lichter doen voelen, wat minder ideaal is als je je zenuwen begint te voelen.

7. Negeer ongewone geluiden
Een verklaring van geluiden tijdens de vlucht zal iemand helpen die het slechtst denkt bij het horen van elk geluid. Spreek met een lid van het cabinepersoneel als je tijdens de vlucht iets hoort dat je uitgelegd wilt hebben – en accepteer hun uitleg. Lees over gemeenschappelijke cabinegeluiden voordat je vliegt als je het type bent om alles in vraag te stellen. Dat gerommel betekent niet dat een wiel is afgevallen, en wat klinkt als een poging om met motorstoringen om te gaan, is eigenlijk het landingsgestel dat omhoog wordt gebracht.

8. Lees over feiten over vliegen
Als dit allemaal niet werkt, probeer dan de angst met feiten te bestrijden. Een gebrek aan kennis, aldus de experts, is een belangrijke factor achter vliegangst. Vleugels zullen nooit loskomen. Motorstoringen zullen nooit resulteren in een “plotse daling” van het vliegtuig vanuit de lucht. Alle vliegtuigen kunnen met één motor vliegen en als beide motoren uitvallen, kan een vliegtuig op kruishoogte 70 mijl glijden voordat het moet landen.

Piloten zullen de radar gebruiken om grote wolken te vermijden, en zullen vertragen als het hobbelig wordt, om een soepelere vlucht te garanderen. En hoewel het soms voelt alsof je 50 meter bent gevallen, zal het vliegtuig slechts een paar voet stijgen of dalen tijdens de ergste turbulentie.

Geef een reactie

Door op de site te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren", dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten